Közel egymilliárd forint állami támogatás Mosonmagyaróvár közlekedési infrastruktúrájának fejlesztésére

A Kormány 1448/2021. (VII.07.) Kormányhatározatával 56 település vonatkozásában döntött a gazdaság újraindítását célzó egyedi fejlesztési támogatásokról. E döntés értelmében Mosonmagyaróvár közel egymilliárd forint támogatásban részesül. A részletek bemutatására dr. Nagy István agrárminiszter, térségi országgyűlési képviselő és dr. Árvay István, Mosonmagyaróvár polgármestere részvételével, sajtótájékoztató keretén belül került sor.

Az eseményen dr. Nagy István arról tájékoztatta a sajtó képviselőit, hogy

 a koronavírus-járvány okozta gazdasági nehézségekre adott válaszként a kormány Magyarország eddigi legnagyobb gazdaságvédelmi programját dolgozta ki. Gazdasági téren a járvány leghatékonyabb ellenszere a fejlesztés, a beruházás. A kormány célzott intézkedésekkel és programokkal védi meg a munkahelyeket és indítja újra a gazdaságot. Ennek köszönhetően a települések jelentős fejlesztési forrásokhoz jutnak.

A kormány döntött a gazdaság újraindítását célzó egyedi fejlesztési támogatásokról, ennek köszönhetően Mosonmagyaróvár Önkormányzatának belterületi út, járda és kerékpárút fejlesztését 982,6 millió forint támogatással segíti.

A tárcavezető beszédében kiemelte:

A koronavírus-járvány komoly kihívás elé állította hazánkat és világszerte az országokat. A magyarok fegyelmezettségének, a korlátozó intézkedések betartásának, a lakosság nagyarányú átoltottságának köszönhetően hazánk az elsők között tudott kitörni az elszigeteltségből.

Hozzátette:

A járvány kedvezőtlen hatásai Magyarországon is felülírták a korábbi gazdasági kilátásokat. A magyar gazdaságpolitika elsődleges célja az eddig elért eredmények megőrzése.

A gazdaságvédelmi akcióterv lehetővé teszi a magyar vállalkozások stabilitásának megőrzését és a magyar családok anyagi biztonságának megvédését. A program intézkedései együttesen a teljes magyar éves GDP mintegy 20 százalékát mozgatják meg, és biztosítják az ország gazdasági szuverenitásának a megőrzését.

Dr. Árvay István, Mosonmagyaróvár polgármestere arra hívta fel a figyelmet:

az ilyen jellegű fejlesztések korábban 100%-ig önkormányzati forrásból valósultak meg. Ez az első alkalom, hogy a Kormány támogatását megkapta a város. Az elmaradt adóbevételeket ez az összeg pótolja nagyságrendileg. Az állami támogatásból a 2021-22. közötti fejlesztési program megvalósítására törekszik az Önkormányzat.

Mindez azt jelenti, hogy a város tervei szerint egy éven belül elkészül a felújításokkal, mivel a koncepció szerint az érintett szakaszok nem engedélykötelesek. Ez nagy mértékben gyorsíthatja azt a hivatali munkát, mely egy ilyen jellegű beruházás esetén akár több hónapig is elhúzódhat. A polgármester megjegyezte:

a kormányhatározatnak nemcsak gazdaságélénkítő szerepe van, mellette két járulékos hatást is hordoz magában. Az egyik, hogy a városlakók jólétét is hosszútávon szolgálja, a másik pedig, hogy a felszabadult saját forrást – mely az előre betervezett, önkormányzati finanszírozású útfelújítások költségeit jelenti – átcsoportosítják a sport, kulturális és egyéb civil szervezetek támogatására.

Árvay István hangsúlyozta:

a tervezett utak, járdák felújításainak mennyisége valamint az idő rövidsége miatt valószínűleg kisebb-nagyobb fennakadásokra lehet majd számítani a városban, melyért előre elnézést kérnek a városlakóktól, s kérik mindenkinek a türelmét és megértését – a jobb infrastruktúra kialakítása érdekében.

A tervezett felújítások:

  • Enge János utca: 192 fm hosszú, 5 fm széles, egyoldali járda, zárt csapadékvíz elvezető rendszer
  • Zsófia királyné utca: 285 fm hosszú, 5 fm széles, a csapadékvíz nyílt árokban kerül elvezetésre
  • Cserháti – Malomszer csomópont: jelzőlámpás csomópontépítés, új forgalmi sáv kialakításával
  • Bástya utcai parkoló: 63 db térkő burkolatú parkoló hely kialakítása aszfalt burkolatú beközlekedő utakkal, zöldfelült kialakítással
  • Terv utca – Szekeres R. utca csomópont: jelzőlámpás csomópontépítés, 8 db új parkoló hely, valamint a Posta irányából térősáv kialakítása
  • Akadémia tér út és parkoló kialakítása: 108 fm hosszú és 5 fm széles út kiépítése 15 db új parkoló, valamint nyílt csapadékvíz elvezető árok kialakításával

Az új utak felújításának teljes hossza: 585 fm.

Marás–aszfaltozásos technológiával felújításra tervezett:

  • a 1401 sz. főút: a Malom-ági Lajta híd és a Wittmann parki Lajta híd közötti 326 fm hosszú útszakasz
  • a 85304. j. út: Kossuth Lajos utca – Ostermayer utca csomópont és a Hild tér közötti 573 fm hosszú szakasz
  • az Ostermayer utca: 610 fm hosszú teljes szakasza
  • a Kálnoki utca: Halászi út és a Kiserdő út (Lajta híd) közötti 990 fm hosszú szakasza
  • a Fertősor utca: a Főkapu és a Báger tó közötti 650 fm hosszú szakasz
  • a Terv utca: Dobó Katica utca és a Posta közötti 500 fm hosszú szakasz
  • a Csalogány utca: az utca 240 fm hosszú teljes szakasza
  • a Kaszás Miklós utca: az utca 3 szakasza, összesen 432 fm hosszúságban
  • az Ujhelyi Imre utca: a Feketeerdei út és a Várallyai Gy. utca közötti 1.235 fm hosszú szakasza
  • a Nyárfa utca: az utca 241 fm hosszú teljes szakasza
  • a Tímár utca: 200 fm hosszan, térkő burkolattal

Az ily módon felújított utak teljes hossza: 5997 fm (közel 6 km).

Felújításra tervezett továbbá

  • a Hunyadi utcai járda: a Hunyadi utca teljes 264 fm hosszúságú szakaszán a Református templom felőli oldalon lévő járda térkő burkolattal
  • a Vackor Óvoda előtti járda: a Vackor Óvoda bejárata előtti 66 fm hosszú aszfaltos járda térkő burkolattal.
  • a Szent István király út járda: a Mátyás király utca és az Arany János utca közötti 179 fm hosszú járdaszakasz marás-aszfaltozásos technikával
  • a Mátyás király utcai kerékpárút: a meglévő kerékpárút 320 fm hosszú szakasza marás-aszfaltozásos technikával

A kerékpárút és járdák felújításának teljes hossza: 829 fm

Forrás: AM SajtóFotó: Bánhegyi István