Az elmúlt évtizedben a Kormány jelentős erőfeszítéseket tett az úthálózatok fejlesztésére, szem előtt tartva annak gazdaságélénkítő hatásait. Nem is szólva a területi egyenlőtlenségek leküzdéséről, és a környezeti terhelés csökkentéséről. A mosonmagyaróvári elkerülő út esetében is ezek voltak a fő szempontok. A déli tehermentesítő megépítése elkerülhetetlenné vált, ezt felismerve biztosít rá 6 milliárd 209 millió forintot a Kormány. Az előkészítő munkálatokra 1, 2 milliárd forintot, az idei évben további két milliárdot, s a maradék 3 milliárd forintot pedig jövőre.
Hatalmas mérföldkő ez a térség életében. Örömmel tölt el, hogy részt vehetek a munkában, együtt a város vezetésével, az itt élők életminőségének javításában. – mondta az alapkőletételi ünnepségen dr. Nagy István agrárminiszter, a térség országgyűlési képviselője. A tárcavezető beszédében továbbá kiemelte:
A beruházás célja a 86-os főút és Mosonmagyaróvár belterületi szakaszának új nyomvonalra helyezése. Fontos kiemelni, hogy biztonságos kapcsolat jön létre a teher-és személyforgalom számára az egyes számú főút és az M1-es autópálya között.
Az érintett útszakaszon három körforgalmú csomópont épül, és 2635 méter új egybefüggő út. A Kenyérgyári út 286 méteres szakaszán a meglevő út nyomvonalát követik.
A megvalósulás során az érintett belterületi részen a gyalogos-kerékpáros kapcsolatok is rendeződnek. Mintegy másfél kilométer hosszban terveztek kerékpárutat, illetve gyalogos-kerékpárút szakaszokat.
Hozzátette: A novemberi bejelentés – sajtótájékoztató óta még csak két hónap telt el, s eljutottunk a déli tehermentesítő út alapkőletételéhez. A közben eltelt idő alatt megtörtént:
- a munkaterület átadása;
- megkezdődött a beszállító utak kialakítása;
- valamint megtörtént a vasút felett megvalósítandó műtárgy próbacölöpözése is.
Hangsúlyozta:
Az ember dolgos életében akadnak nagy pillanatok is. Jó érzés utakat, bölcsődéket, megvalósult kisebb-nagyobb beruházásokat átadni. Ezekben nem ritkán volt részünk az elmúlt tíz évben, de igazán felemelő érzés a térség jövőbeni életét befolyásoló nagy beruházásban részt venni. A déli tehermentesítő út megépülése ilyen nagy jelentőségű beruházás.
Nem csak azért, mert évtized óta várt pillanat ez, hiszen emlékszünk még hány fórumon sürgették a mosoniak a városrészt megterhelő forgalom megcsapolását, hanem azért is, mert az így feltárt iparterület minden bizonnyal új befektetők megjelenését is fogja jelenteni.
A miniszter a továbbiakban megjegyezte: Már ősszel is említette, hogy egy kormányhatározat módosítása következtében a fenntartható városfejlesztésre kijelölt városok köre és a forráskeret is módosult. Ebből a forrásból Mosonmagyaróvár közel hárommilliárd forintot hívhat le úgy, hogy nem kell más településekkel versenyeznie és integrált városfejlesztési terve szerint gazdálkodhat belőle.
A térség robbanásszerű fejlődésre van ítélve. Kitűnő úthálózati kapcsolatai és az elmúlt évek fejlesztései központi szerepet kínálnak számára. A városvezetéssel és a települések polgármestereivel együttműködve, az eddigi jó kapcsolatokat is felhasználva a dinamikus fejlődés kódolva van.
Dr. Árvay István, Mosonmagyaróvár polgármestere arra hívta fel a figyelmet, hogy a terület egy különleges gazdasági övezet közepén helyezkedik el. Nemcsak egy beruházás helyszíne, hanem egy úttörő jellegű próbálkozás is azon előnyök kiaknázása érdekében, amit a Megyei Önkormányzat is támogatott.
A mai együttműködés a területfejlesztés elkészülte után a helyi közösségek jólétét, biztonságát, munkahely teremtését szolgálja a jövőben.
Emlékeztetett arra is, hogy a beruházással 30 éves ígéretüket tudják beváltani a mosoni városrészben élők felé azzal, hogy a teherforgalmat elterelik tőlük. Ezzel egy időben egy közel 100 hektáros ipari terület nyílik meg a befektetők számára, mely hosszútávon biztosítva a város anyagi jólétét.
A mai beruházás Mosonmagyaróvár történetének következő évtizedeit is jelentős mértékben meghatározza. – rögzítette a polgármester.
Juhász Zoltán, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatóhelyettese a műszaki paraméterekről számolt be. Az ütemezéssel kapcsolatban elmondta: 2018-ban kezdték el a projekt tervezési munkálatait, 2019-ben sikerült a közbeszerzési eljárást, majd az engedélyeztetéseket megvalósítani. 2020-ban már a kiviteli tervek készültek. A projekt közel 3 km hosszú lesz, 3 körforgalommal és látványos töltési elemekkel az 1. sz. vasútvonal feletti hídnál. A projekt átadója 2 év múlva várható.
Forrás: Am Sajtó | Fotó: Bánhegyi István |