Átadták a déli tehermentesítő utat Mosonmagyaróváron, amely az 1-es és a 86-os utat köti össze. A 2920 méter hosszú utat közel 4,5 milliárd forintból építették meg egy vasúti felüljáróval, négy csomóponttal, valamint gyalogos- és kerékpárúttal.
Nagy István agrárminiszter, a térség fideszes országgyűlési képviselője szerint az út elkészülte mérföldkő a térség életében, mert gyors és biztonságos kapcsolatot teremt a teher- és a személyforgalom számára az 1-es út és az M1-es autópálya között, emellett jelentősen csökken a mosoni városrészt terhelő forgalom és zajszennyezés.
Gazdaságélénkítő hatása is van azzal, hogy új befektetők jelennek majd meg az iparterületen – tette hozzá.
Elmondta, hogy az útszakaszon három körforgalmú csomópontot, valamint egy helyen kanyarodósávos csomópontot alakítottak ki, az 1. számú vasútvonal felett egy felüljárót építettek, és mintegy 1300 méter hosszúságban kerékpárutat és közös gyalog-, illetve kerékpárutat alakítottak ki.
Nagy István beszélt arról is, hogy a beruházáshoz kapcsolódóan további két projekt előkészítése már megtörtént az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) gondozásában. Az egyik egy új autópálya-csomópont megvalósítása a Moson pihenőhely átépítésével, a másik pedig a 8505-ös út rekonstrukciója az 1-es út, M1-es autópálya és Mosonszolnok közötti szakaszon. Mindkét beruházáshoz már rendelkezésre állnak a jóváhagyott kiviteli tervek, és megvannak a szükséges engedélyek is – közölte.
A tárcavezető szerint az ilyen beruházások jól mutatják a kormány erőfeszítéseit az úthálózatok fejlesztésére, szem előtt tartva annak gazdaságélénkítő hatásait, a területi egyenlőtlenségek leküzdését és a környezet terhelésének csökkentését.
Nagy Bálint, az ÉKM közlekedésért felelős államtitkára hangsúlyozta: a kormány a kihívásokra mindig úgy tudott válaszolni, hogy a magyar emberek érdekeit képviselte.
Elmondta, hogy 2010 és 2024 között több mint 870 kilométer autópálya és autóút épült mintegy 2900 milliárd forint értékben. A főutakat közel 800 kilométeren fejlesztették és bővítették, emellett 300 kilométeren új nyomvonalon építettek főutakat, 1170 milliárd forint értékben. Mindezeken túl 220 kilométernyi alsóbbrendű utat, 80 önálló csomópontot és 20 hidat építettek.
Hozzátette: 2010-ben mindössze három kétszer két sávos gyorsforgalmi út érte el az országhatárt, mára ez a szám kilenc, és a közeljövőben tízre fog nőni.
Kiemelte, hogy 2023-ban több mint 8,4 millió ember került fél órányi távolságra a hozzá legközelebb eső gyorsforgalmi úthálózathoz, emellett 22 megyei jogú várost bekapcsoltak a gyorsforgalmi úthálózatba.
Árvay István, Mosonmagyaróvár polgármestere (Fidesz-KDNP) arról beszélt, hogy évtizedes fejlesztési elképzelés valósult meg. Az út terveit 2015-ben mutatták be először, a kivitelezés 2022 januárjában kezdődött meg.
(MTI)